Communicatie Humanitas Groningen Stad

Humanitas afdeling Groningen stad biedt diensten op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Vrijwilligers vormen de kern van deze activiteiten. Het doel is dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij. Statement ondersteunt Humanitas al sinds 2007 met het optimaliseren en implementeren van het communicatiebeleid. Dit doen we op basis van een communicatiestrippenkaart: vooraf ingekochte uren kunnen op ieder gewenst moment besteed worden.

Opstellen communicatiebeleid

Statement ondersteunt Humanitas bij het het professionaliseren van het communicatiebeleid. Zo hebben we onder meer een nieuwe website, een folderlijn, het relatieblad ‘Humens’ (pdf) en enkele wervingscampagnes gerealiseerd. Daarnaast coachen we de organisatie in het ontwikkelen van een effectief pers- en advertentiebeleid.

humensintekst

Redactie relatieblad

Het relatieblad ‘Humens’ staat onder redactie van Statement. Het betekent dat wij bij elke redactievergadering van de vrijwillig correspondenten aanwezig zijn en input leveren voor de inhoud, de kwaliteit bewaken, enzovoort. Daarnaast verzorgt Statement het gehele projectmanagement voor het blad: correspondenten ontvangen een planning en hun teksten worden geredigeerd voor publicatie. Ook de vormgeving wordt door Statement begeleid.

Productie radio- en televisiecommercials

Voor Humanitas district Noord ontwikkelde Statement in het voorjaar van 2009 een serie radio- en televisiecommercials. Het doel van de commercials is enerzijds nieuwe vrijwilligers werven en anderzijds hulpvragen interesseren in de activiteiten van de vrijwilligersorganisatie.

Belangrijke uitgangspunten voor de serie commercials waren realisme en interactie. Vrijwilligerswerk bij Humanitas draait om interactie tussen mensen. Daarom brengen we in de commercial echte mensen in beeld. Daarnaast hebben veel mensen een eenzijdig of beperkt beeld van vrijwilligerswerk. Door de koppels in realistische situaties te filmen, geven we inzicht in wat het werk echt inhoudt.

De stijl waarin gefilmd is, is vergelijkbaar met die van het NCRV-programma ‘Man bijt hond’. Een camera- man en een interviewer bellen aan en nemen een interview af. De stijl van het interview is heel ´los´. De koppels lezen geen tekst voor. Ze geven spontaan antwoord op de vragen van de interviewer. Dit prikkelt de kijker en draagt bij aan de acceptatie van de boodschap.

Meer weten?

Meer weten over ons werk voor Humanitas Groningen, of ben je op zoek naar goede eindredactie? Neem contact op met Eduard van den Hoff of bel naar 050-5891717.