Europa-om-de-Hoek-campagne Europees bekroond!

Eind oktober werd de European Public Communication Award 2015 toegekend aan de Europa om de hoek Kijkdagen. Statement mocht de campagne hiervoor de afgelopen twee jaren ontwikkelen en produceren, in opdracht van het ministerie van EZ en enkele EFRO-programma’s. Je begrijpt dus wel, dat we érg trots zijn op deze fantastische bekroning!

De jury waardeerde de lange termijnvisie van de Kijkdagen, de goed gecoördineerde aanpak met de verschillende partners en vooral ook de begrijpelijke vertaling van Europese prioriteiten naar lokale relevantie (“bij jou om de hoek”). De European Public Communication Awards worden uitgereikt aan overheidsdiensten die op nationaal, regionaal of lokaal niveau een opmerkelijke communicatiecampagne of -strategie hebben ontwikkeld, waarin de Europese Unie een belangrijke rol speelt.

Projecten portretteren
In Nederland worden honderden projecten financieel ondersteund, door diverse Europese fondsen. Het is erg belangrijk om te laten zien wat er met dit geld gebeurt. Nederland levert jaarlijks een grote bijdrage aan Europa, dus de Nederlanders willen ook graag weten wat die bijdrage oplevert en waar het geld dan besteed wordt. In de campagne hebben we de afgelopen jaren talrijke projecten geportretteerd, die mede gefinancierd zijn vanuit Brussel. Tijdens de Kijkdagen openden deze projecten hun deuren, om te laten zien wat ze precies doen. Normaal gesproken blijven deze deuren gesloten voor publiek.

Publiciteit en zichtbaarheid
Statement faciliteerde dit jaar 12 projecten bij het vertellen van hun verhaal en bij het genereren van extra publiciteit en zichtbaarheid. We verzorgden daarnaast de landelijke campagne, gericht op het trekken van bezoekers. Ook in 2016 worden er weer Europa om de hoek Kijkdagen georganiseerd, op vrijdag 13 en zaterdag 14 mei. Informatie over de winnende projecten is beschikbaar via de EuroPCom website. Voor meer informatie over de Europa om de hoek Kijkdagen zie www.europaomdehoek.nl.