Gemeente Delfzijl | Koers 2022

In het Actieplan ‘Koers 2022’ heeft de gemeente Delfzijl haar toekomstplannen uiteengezet, tot en met het jaar 2022. Het actieplan bevat grote veranderingen in en om het stadscentrum. Tijdens een feestelijke kickoff-bijeenkomst – begin juli 2013 – presenteerde de gemeente haar ideeën aan diverse betrokkenen. Statement dacht mee over de opzet van de bijeenkomst en ontwikkelde een aantal ondersteunende communicatiemiddelen.

Begrijpelijkheid, toegankelijkheid en deelbaarheid waren de belangrijkste kenmerken van de ontwikkelde communicatiemiddelen. Samen met Jelmer Buitenga en Rutmer Zijlstra ontwikkelde Statement een animatieclip, een poster/folder, een onepage website en een bedrukt badlaken om de complexe informatie op een eenvoudige en aansprekende manier over te brengen.

Animatieclip
Via de animatieclip kunnen we de belangrijkste informatie uit het actieplan op een aansprekende en begrijpelijke manier overbrengen. De clip nodigt uit om te bekijken en te delen (bijvoorbeeld via sociale media). De animatie onthult ook het actielogo ‘Koers 2022’ en de bijbehorende Delfzijlster slogan: ‘Nait zoezen, moar broezen!’.

Interactieve scrollsite
Dezelfde informatie is ook nog eens te bekijken op de interactieve scrollsite over de toekomstplannen. Doordat bezoekers de informatie zelf ‘boven water’ halen, door te scrollen, raken ze er actief bij betrokken. Hierdoor blijft de informatie beter hangen en is deze vervolgens eenvoudig deelbaar, bijvoorbeeld via sociale media.

Poster/folder
Na afloop van de kick-off bijeenkomst ontvingen bezoekers een poster/folder met daarin de belangrijkste feiten en cijfers. De informatie is helder en creatief vormgegeven in dezelfde beeldtaal als de animatieclip, met infographics, cartoon-achtige illustraties en korte teksten. Volledig uitgevouwen ontstaat een poster met overzichtelijke plattegrond (of ‘roadmap’), die men eventueel kan ophangen.

Bedrukt badlaken
Als relatiegeschenk met een knipoog, bedachten we een bedrukt badlaken, dat bezoekers tijdens hun vakantie nogmaals herinnert aan de plannen van Delfzijl, waarin onder andere ook een nieuw zeestrand staat opgenomen. De handdoek bevat de beeldtaal uit de animatieclip, evenals het logo ‘Koers 2022’, de slogan ‘Nait zoezen, moar broezen!’ en de url van website.

Meer weten?
Wil je meer weten, of wil je eens praten over de mogelijkheden die we voor jouw organisatie zien? Neem dan contact op met Ron.