REFRAME.

REFRAME is de naam van een Europees gesubsidieerd project waarbij vijf landen in de Noordzeeregio samenwerken: Denemarken, Zweden, Duitsland, België en Nederland. Gemeente Groningen is penvoerder van het project in Nederland. REFRAME heeft als doel om de productie, verwerking, distributie, consumptie en afvalverwerking van lokaal en regionaal voedsel te versterken en circulair te maken. Op die manier ontstaan nieuwe kansen voor het midden- en kleinbedrijf en kan er ‘sociale winst’ behaald worden in termen van werkgelegenheid, gezondheid, bestrijding van armoede en eenzaamheid.

Online platform.

Ter ondersteuning van de communicatie over het project hebben wij een kennisplatform opgezet voor zowel consumenten als producenten: Het Verhaal van Voedsel. Op Het Verhaal van Voedsel zien consumenten wat er in Groningen allemaal gebeurt op het gebied van lokaal, duurzaam voedsel. Bovendien krijgen zij een overzicht van regionale voedselaanbieders en initiatieven in de regio Groningen. Initiatiefnemers op het gebied van lokaal, duurzaam voedsel kunnen hun project aanmelden, zodat deze een plaats krijgt op het platform.

livestreamformat

Interactieve online bijeenkomst.

Om het platform Het Verhaal van Voedsel te lanceren, organiseerde Statement een interactieve online bijeenkomst in de studio van MY Facilities. Het livestream-format dat wij hebben ontwikkeld biedt interessante mogelijkheden om grotere groepen mensen op een professionele en aansprekende manier te bereiken en te betrekken.

Afwisseling en interactie
We zorgden voor een afwisselend, interessant programma, met wethouder Glimina Chakor van de gemeente Groningen en twee succesvolle ondernemers op het gebied van regionale voedselproductie. Via Mentimeter konden kijkers live vragen stellen, zodat ook de interactie gewaarborgd was. De complete uitzending bleef online beschikbaar, waardoor het aantal kijkers alleen maar toenam. Statement verzorgde het complete traject: conceptontwikkeling, draaiboek, uitnodigingen, studioregie, presentatie en een nieuwsbriefmailing achteraf.

Fotografie

Beelden zeggen meer dan woorden.

Speciaal voor het Verhaal van Voedsel hebben we een aantal foto's laten maken die gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld promotiemateriaal, sociale media of de website. Eigen beeldmateriaal zorgt namelijk voor consistentie en herkenbaarheid.

Gepersonaliseerde mailing

Elektronische nieuwsbrief.

Statement verzorgde een maandelijkse gepersonaliseerde elektronische nieuwsbrief, waarin we de abonnees op de hoogte hielden van alle ontwikkelingen rondom duurzaam voedsel en het verkorten van de voedselketens in Noord-Nederland. We maakten de nieuwsbrief op en testten en verstuurden deze. Ook hielden we het adressenbestand bij. De inhoud van de nieuwsbrief bestond bijvoorbeeld uit achtergrondartikelen, aankondigingen van evenementen of interessante subsidieregelingen.

In contact met de doelgroep

Sociale media.

Statement heeft verschillende sociale mediakanalen aangemaakt voor Het Verhaal van Voedsel: Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Gedurende het project publiceerden we wekelijks content op de diverse kanalen.

Ook communicatie-ondersteuning nodig?

Grote projecten op stapel staan en op zoek naar iemand die de volledige communicatie verzorgt?