Van Onschatbare Waarde.

De campagne komt voort uit de nota 'Van Onschatbare Waarde' van de gemeente Groningen, over het mantelzorgbeleid 2023-2026. De nota benadrukt de menselijke en maatschappelijke waarde van mantelzorg en beschrijft de ambitie om mantelzorgers beter te vinden, hun rol te versterken, hun werk te verlichten en ze nog meer met elkaar te verbinden.

Eerst denken, dan doen

Een breed gedragen campagneplan.

Aan de basis van de campagne ligt een stevig strategisch en breed gedragen campagneplan. Want, waarom een campagne? Voor wie? Wat willen we ermee bereiken? En hoe gaan we dat dan doen? Samen met een werkgroep van betrokkenen vanuit de gemeente, Humanitas, lokale initiatieven, zorgprofessionals, het onderwijs en werkgevers hebben we antwoorden geformuleerd op al deze vragen. In meerdere werksessies legden we zo samen een degelijke basis voor deze bijzondere campagne.

Branding en website.

De branding hebben we in-house ontwikkeld, aan de hand van gemeentelijke wensen en eisen. De website hebben we in samenwerking met Steunpunt Mantelzorg Humanitas voorzien van alle relevante informatie en beelden. Na oplevering verzorgden we een training in het gebruik van het CMS. Dankzij dit gebruiksvriendelijke systeem en de duidelijke instructies kan Humanitas hier nu zelf mee aan de slag.

24 maart 2025

Feestelijke lancering.

De campagne 'Voor wie zorg jij' werd feestelijk gelanceerd in de Rabo Studio van het Forum Groningen. Dankzij de bijzondere driewandsprojectie word je als publiek compleet ondergedompeld in de campagnestijl. Dat heeft impact!

Dagvoorzitter Hanneke Kappen loodste de zaal vakkundig door een afwisselend programma, met sprekers en korte filmpjes. Als klap op de vuurpijl en als tegenwicht voor de vaak inhoudelijke en emotionele gesprekken, sloot TikTok Tammo de avond af met een miniconcert. Bekijk hieronder de aftermovie en een paar foto-impressies.

 

(Foto's: Niels Knelis)

Persoonlijk uitnodigingstraject

Een volle zaal.

Statement verzorgde ook het uitnodigingstraject voor de feestelijke lancering van 'Voor wie zorg jij?'. Via het relatienetwerk van Steunpunt Mantelzorg Humanitas konden we een groot en divers publiek uitnodigen in relatief korte tijd. Dankzij onze handige en persoonlijke Uitnodigingstool zorgden we zo voor een volle zaal met de juiste mensen.

Meer over het uitnodigingstraject
Voor wie zorg jij?

Interviews en aftermovies.

Als mantelzorgen teveel wordt.

Chris zorgt sinds een paar jaar voor zijn vrouw. Hij vervult verschillende rollen in het huishouden en is het 'taxibedrijf' in huis. Via Steunpunt Mantelzorg Humanitas vond hij niet alleen hulp, maar ook begrip voor zijn situatie. En daarmee kreeg hij lucht om weer zijn eigen ding te doen.

Bekijk op YouTube

Mantelzorger op jonge leeftijd.

Ymkje zorgt voor haar vader en zus; beide hebben een hartspierziekte. Via het persoonsgebonden budget (pgb) van haar zus krijgt ze nu een vergoeding voor de zorg. Ze vertelt over de impact van mantelzorg op haar jonge leven en het contact met andere jonge mantelzorgers.

Bekijk op YouTube

Mantelzorger voor 24 uur per dag.

Meemaanaat zorgt voor haar demente man. Ze vertelt over culturele verschillen en hoe zwaar het eigenlijk is om 24 uur per dag voor een ander te zorgen. Via Steunpunt Mantelzorg Humanitas ontdekte ze wat mantelzorg eigenlijk is én dat daar ondersteuning voor is.

Bekijk op YouTube

Meer zien?

Voor deze campagne hebben wij maarliefst 14 films mogen produceren! Nieuwsgierig naar meer? In de perskit van de campagne vind je alles terug.

Naar de perskit
Slimme fotografie

Echte mensen in beeld.

Sprekende foto's met echte mensen op herkenbare plekken in de gemeente Groningen: dat wilden we in deze campagne. De personen en de locaties hebben we los van elkaar gefotografeerd. Het creatieve concept hebben we samen met fotografe Leonie Kuizenga bedacht en gerealiseerd. Het gaf ons veel creatieve vrijheid om mensen op de juiste locatie en in de gewenste compositie te plaatsen. De foto's komen in de hele campagne terug, zowel op de website, in films, op Abri-posters, op banners en in flyers.

Kleurrijk campagnemateriaal.

Naast het evenement, de website en de films hebben we ook veel campagnemateriaal ontworpen en geproduceerd, waaronder posters, flyers, ansichtkaarten, boekenleggers, banners, pennen en tasjes.

Communicatie-ondersteuning nodig?

Grote projecten op stapel en op zoek naar hulp?