Mantelzorgcampagne ‘Voor wie zorg jij?’ van start in de gemeente Groningen

26 maart 2025

Mantelzorgers zijn van onschatbare maatschappelijke waarde. Hoe zorg je er als gemeente voor dat zij gezond en gelukkig blijven? En waar kunnen zij terecht voor hulp en informatie? Op 24 maart 2025 lanceerde Statement, ' in opdracht van de gemeente Groningen en Steunpunt Mantelzorg Humanitas, de bewustzijns- en informatiecampagne 'Voor wie zorg jij?

De druk op en de behoefte aan mantelzorgers neemt enorm toe. Dat komt door de toenemende vergrijzing, het tekort aan zorgpersoneel en het langer zelfstandig thuis blijven wonen. Zet deze trend zicht door? Dan word jij vroeg of laat ook mantelzorger. Het is dus een thema wat iedereen in onze samenleving aangaat.

Van Onschatbare Waarde
In de periode 2023-2026 wil de gemeente Groningen daarom extra aandacht besteden aan het thema en de mantelzorgers. De campagne komt voort uit de nota 'Van Onschatbare Waarde'. Die benadrukt de menselijke en maatschappelijke waarde van mantelzorg en beschrijft de ambitie om mantelzorgers beter te vinden, hun rol te versterken, hun werk te verlichten en ze nog meer met elkaar te verbinden.

Voor Wie Zorg Jij?
Het proces begon eind 2023 met het ontwikkelen van een stevig, strategisch en breed gedragen campagneplan. Daarna is Statement samen met een multidisciplinair team van enthousiaste specialisten aan de slag gegaan om de campagne vorm te geven.

Met de vraag ‘Voor wie zorg jij?’ vragen we aandacht voor mantelzorgers, maar ook van de schil om hun heen. Denk aan zorgprofessionals, het onderwijs en werkgevers. Zij komen frequent in contact met mantelzorgers en kunnen zo hun welzijn in de gaten houden.

On- en offline zichtbaarheid
Voor deze brede campagne ontwikkelden we diverse communicatiemiddelen. De website www.voorwiezorgjij.nl vormde hét informatiepunt voor mantelzorgers in de gemeente Groningen. Drukwerk is onmisbaar in een grote campagne dus ontwikkelde Statement posters voor abri’s, banners , flyers, ansichtkaarten en nog veel meer. Ook produceerden we meerdere films voor de campagne. En niet zomaar films: we portretteerden echte mensen met hun echte (en indrukwekkende) verhalen. Bekijk ze op YouTube.

Tijd voor een feestje!
De campagne werd feestelijk gelanceerd in de Rabo Studio van Forum Groningen. Dankzij de driewandsprojectie werd de volle zaal ondergedompeld in de campagne. Dagvoorzitter Hanneke Kappen loodste het publiek vakkundig door een afwisselend programma, met diverse sprekers en korte filmpjes. Als klap op de vuurpijl en als tegenwicht voor de vaak inhoudelijke en emotionele gesprekken sloot TikTok Tammo de avond af met een miniconcert. Bekijk hier de aftermovie.

Terug naar overzicht